تعاریف و مفاهیم اولیه بلاک چین

فناوری بلاک چین (Blockchain) تکنولوژی نوظهوری است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی، توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو برای ایجاد بیتکوین مورد استفاده قرار گرفت.

تکنولوژی بلاک چین، یک سیستم ثبت گزارشات و اطلاعات است که به صورت همزمان، داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شوند. پیچیدگی این فناوری آن را به گزینه‌ای غیر قابل نفوذ و با امنیت بالا تبدیل کرده است.

 آشنایی با بلاک چین

فناوری بلاک چین با به اشتراک گذاری اطلاعات دیجیتالی که کپی شده نیستند، اساس ایجاد نوع جدیدی از اینترنت را فراهم کرده است. فناوری بلاک چین ابتدا در رمز ارز بیت کوین به شهرت زیادی رسید. البته اکنون در مقاصد تجاری و علمی زیاد دیگری نیز استفاده می شود. بلاک‌ چین مجموعه‌ای از بلاک‌ها است که هرکدام شامل داده‌های ضبط شده و تغییر‌ناپذیر هستند. این مجموعه توسط گروه مدیریت می‌شود و به یک فرد یا واحد خاص تعلق ندارد. همه بلاک‌های موجود در مجموعه، به صورت زنجیره‌ای و توسط اصول رمزنگاری خاصی، به یکدیگر متصل شده‌اند.

این شبکه هیچ صاحب اختیار اصلی ندارد و در واقع یک سیستم دموکراتیک می‌باشد. از آنجا که بلاک چین دارای یک دفتر کل مشترک و تغییر‌ناپذیراست، اطلاعات موجود در آن برای همه قابل مشاهده می‌باشد. در واقع تمام اطلاعات ذخیره شده در این مجموعه، شفاف و بدون شبهه بوده و افراد خودشان پاسخگو و مسئول فعالیت‌هایشان هستند.

آیا Blockchain یک تکنولوژی خصوصی است؟

تکنولوژی بلاک چین

هر کسی می‌تواند محتویات بلاک‌‌ها را ببیند و کاربران می‌توانند کامپیوترهای خود را به شبکه‌ بلاک چین متصل کنند. برای انجام این کار، کامپیوتر آن‌ها یک کپی از بلاک را دریافت می‌کند و هر زمان که یک بلاک جدید اضافه شد، به‌ طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود.

مانند سرویس خبری فیس بوک که هر زمان پست جدیدی ارسال می‌شود، به طور اتوماتیک به‌روزرسانی را انجام می‌دهد. هر رایانه در شبکه بلاک چین، برای خود یک کپی از بلاک را دارد؛ یعنی از یک بلاک، هزاران کپی – در خصوص بیت کوین، میلیون‌ها کپی –  پیدا می‌شود.

اگر چه همه‌ نسخه‌های بلاک، یکسان هستند؛ اما گسترش این اطلاعات در سراسر شبکه کامپیوترها، دست‌کاری اطلاعات را دشوارتر می‌کند. با وجود فناوری بلاک چین، حسابی منفرد و قطعی از رویدادها وجود ندارد که بتوان آن را دست‌کاری کرد . اگر هکری بخواهد در شبکه دست‌کاری انجام دهد، باید هر کپی از بلاک را تغییر دهد.

 

کاربرد بلاک چین چیست؟

فناوری بلاک چین روشی ساده و درعین حال مبتکرانه برای انتقال اطلاعات از فرد یا سیستمی به فرد یا سیستم دیگری می‌باشد. این تراکنش‌ها به شیوه‌ای کاملاً خودکار و ایمن صورت می‌گیرند. یکی از طرفین معامله با ایجاد یک تراکنش روند معامله را آغاز می‌کند و این تراکنش به همراه چندین تراکنش دیگر در قالب یک بلاک، توسط هزاران و حتی میلیون‌ها رایانه در سراسر شبکه، قابل مشاهده و تایید است. بلاک تأیید شده در نهایت به زنجیره‌ اضافه شده و در سراسر شبکه ذخیره می‌شود.

تغییر در یک بلاک منجر به تغییر در مجموعه‌ای از میلیون‌ها بلاک خواهد شد.  این موضوع تقریباً غیرممکن می‌باشد و بیت کوین از این قابلیت برای افزایش امنیت معاملات پولی استفاده می‌کند.

 

 

تعاریف و مفاهیم اولیه بلاکچین

تعاریف و مفاهیم اولیه بلاک چین

فناوری بلاک‌ چین چگونه کار می‌کند؟

مجموعه‌ای از داده‌ها  که بر روی شبکه‌ای متشکل از چندین رایانه، هزاران بار کپی شده‌اند و این شبکه انجام عملیاتی مانند بروزرسانی منظم این مجموعه دیتا را برعهده دارد. بلاک چین در واقع فضایی مشابه این شبکه و متشکل از چندین رایانه می‌باشد.

اطلاعات موجود در بلاک‌ چین، در واقع یک پایگاه داده مشترک هستند که در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند. بارزترین ویژگی این تکنولوژی این است که، دیتابیس‌های موجود در بلاک‌ چین در یک لوکیشن خاص ذخیره نمی شوند و در واقع اطلاعات ثبت شده در این پایگاه داده، برای کلیه مشارکت‌کنندگان در شبکه بلاک چین، کاملاً عمومی، قابل تصدیق و تایید هستند. از آنجا که این اطلاعات به صورت متمرکز در هیچ جایی ذخیره نشده اند و به طور همزمان در میلیون‌ها رایانه و در اینترنت میزبانی می‌شوند، تقریبا از دستکاری، هک و تقلب مصون هستند.

تکنولوژی Blockchain چه مزیت‌ها و نقطه‌های ضعفی دارد:

با وجود تمام پیچیدگی‌های این تکنولوژی، پتانسیل فناوری بلاک چین تقریبا بدون محدودیت است. این فناوری با راه‌اندازی شکلی غیر متمرکز در نگهداری و ثبت سوابق باعث افزایش امنیت، کاهش هزینه‌ها و خطای کمتر شده است.

حتی شاید این تکنولوژی، کاربردهایی فراتر از آنچه گفته می‌شود داشته باشد. با این وجود، ما به سراغ چند مورد از مزیت‌ها و معایب آشکار این فناوری می‌رویم:

مزایای فناوری بلاک چین:

پیام بهبود دقت و صحت از طریق حذف دخالت‌های انسانی در فرایند تایید

بهاره کاهش هزینه‌ها با حذف تاییدیه شخص ثالث

بلاک چین غیر متمرکز بودن آن، دست‌ کاری و مداخله را دشوارتر می‌کند

بلاک چین معامله‌ها ایمن، خصوصی و کارآمد هستند

بلاک چین سازوکار تکنولوژی آن شفاف است

معایب فناوری بلاک چین:

– ماینینگ بیت کوین بسیار هزینه‌بر است

– تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه اندک هستند

– از آن در فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شده است

– قابلیت هک شدن

 

ما را به دوستانتان در شبکه های اجتماعی معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست
طراحی