آموزش تولید محتوا سئو شده با روبات yoast v17.5

روی این ویدئو در مورد تولید محتوا صحبت کردیم. خیلی از کسایی که می خوان وارد بحث تولید محتوا سئو شده بشن ازش می ترسن. می گن کار خیلی سختیه و شاید نشه انجامش داد. اسمش یه جورایی سنگینه: آموزش تولید محتوا سئو شده با روبات yoast v17.5 .  ولی بعضی های دیگه که شجاع ترن می گن هممون که فارسی بلدیم و می تونیم بخونیم و بنویسیم. پس بذار وارد شیم ببینیم چی می شه؟ می شه گفت هر دو دسته اشتباه می کنن!

اما اگر محتوایی تولید کنیم و مخاطب جذبش بشه و از اون خوشش بیاد، هنر بزرگیه. پس ما میایم و از تکنولوژی کمک می گیریم. برای این منظور روبات یائوست یا یئوست که به انگلیسی yoast نوشته می شه رو نصب می کنیم. روی سایت از هوش مصنوعیش برای بهینه سازی محتواهای سایت از نظر سئو کمک می گیریم. نکته ای که هست، من عادت کردم از اول این افزونه را یائوست صدا بزنم. ولی دیدم خیلیا یئوست صداش می کنن. اما خب، زیاد برام فرقی نداره. لطفا شما هم اگر به نظرتون اسم درستش یئوست هست، هر جا من این افزونه یا هوش مصنوعی نصب شده روی سایت را یائوست صدا زدم، شما به بزرگی خودتون یئوست بشنوین و طرز استفاده ازش رو یاد بگیرین تا سایت سئو شده ای رو بتونین بسازین. پس، با ما همراه باشین.

مقدمه بهینه سازی سئو محتوا با یائوست تموم شد؟

تا اینجا به مقدمه پرداختم. به نظرم بهتره اول فیلم رو ببینید و بعد شروع کنید، لطفا.

اگر درست یادم باشه افزونه پرمیوم یائوست(yoast seo premium) رو از نسخه ۴ اون نصب کردم. اولین بار… یادم نیست کدوم یکی از سایت هامون بود. اما خب، گشتم و نسخه کرک شدشو نصب کردم و هزینه ای بابتش نپرداختم. ببخشید بابت این تکه بد آموزی متنم. خیلی از امکاناتی که در زمینه مراقبت سئو سایت بهمون داد عالی بود. مخصوصا بخش تغییر مسیر سئو یا همون ریدایرکت صفحات پاک شده بود که خیلی می تونست در سئو رشدمون بده. وگرنه باید صبر می کردیم سرچ کنسول ارور ها رو نمایش بده و ما بریم درست کنیم. بعد بریم در یکی از بخشای سرچ کنسول صفحاتی که از ارور ۴۰۴ نجات پیدا کردن رو فچ کنیم. بلکن گوگل زودتر متوجه درست شدن خطا ها بشه. داستان ها داشتیم ما سئو کار ها…

مثل الان نبود که همه چی راحت تر باشه. انواع روبات های کمکی سئو روی سایت نصب بشه و خطایابی ها لوکال و آنلاین یا برخط باشه. ولی خب سرعت رشد تکنولوژی خیلی خوب بود این مدت و الان چالش ها هم به همون مراتب بزرگ تر شدن. روبات یائوست کمک می کنه تا سئو ساختاری(seo on-page) سایتتون رو بهبود بدین. در صورتی که سئو ساختاریتون خوب باشه، می تونین نتایج بهتری از فعالیت های سئو خارجی(seo off-page) بگیرین.

مقدمه چینی بسته. بریم سر ویدئو تولید محتوا سئو شده با یائوست

 

ویدئو آموزش بهینه سازی محتوا به کمک افزونه یائوست سئو پرمیوم

البته چیزایی که در این ویديو گفتم همه مربوط به خود افزونه یائوست هست. از مواردی که در یائوست سئو پرمیوم اضافه شدن صحبتی نکردم. وگرنه خیلی مطالب بیشتر بود برای گفتن. ولی فعلا همین رو ببینید و اگر خواستید بگید باز هم ویدئو بگیرم.

در این بخش برای موتورهای جستجو عزیز مثل گوگل و بینگ و غیره، و کسایی که بیشتر علاقه به خوندن مطالب آموزشی سئو دارن، تا دیدن ویدئو آموزشی سئو؛ خلاصه ای از ویدئو  و مطالب مهم که ممکنه توجه بیشتری بخواد رو بگم. مقدمه اشو که بالا گفتم. بیاین بخش های اصلیشو هم بخونیم:

 

بخش اول- کلید واژه کانونی

روبات سئو یئوست (yoast seo robot) بر اساس سئو و خوانایی دو چراغ برای هر محتوا نمایش می ده. این چراغ ها سه مقدار سبز یا خوب، نارنجی یا قابل بهبود، و قرمز یعنی مشکل دار یا افتضاح هستن. اینکه من گاهی انگلیسی عبارت ها مثل yoast seo رو می نویسم برای اینه که همین صفحه هم سئو بهتری داشته باشه.

اما در مورد چراغ ها؛ این چراغ ها برای خوانایی یائوست که الان در تصویر پایین می بینین یئوست نارضایتیشو با یه صورتک اخمالو قرمز نشون داده، بر اساس تعداد کلمات روشن می شن. عملا وقتی محتوای متنی سایتتون بالای ۳۰۰ کلمه باشه می تونین محتوا سئو شده بسازین. زیر اون باشه کارایی روبات کمتر خواهد بود. برای همین وقتی طول محتوا به ۳۰۰ کلمه برسه، خوانایی شما رنگ حقیقی متن رو نمایش می ده. تا اینجای متن ۶۵۰ کلمه شده و الان خوانایی متن آموزش تولید محتوا سئو شده با روبات yoast v17.5 قرمز هست. چون فعلا تیتر بندی های لازم برای سئو رو رعایت نکردم. تولید محتوا سئو شده کار راحتیه. به شرطی که بدونی دقیقا موتورهای جستجو چه انتظاراتی از یک محتوا سئو شده دارن.

چراغ سئو هم وقتی شکل حقیقی به خودش می گیره که شما کلید واژه کانونی رو روی سایتتون وارد کرده باشین. بذارین اینجا به جای نوشتن و توضیح دادن عکس روبات یائوست(افزونه یئوست) روی همین متن رو بذارم تا بهتر درک کنید:

آموزش تولید محتوا سئو شده با روبات yoast v14.5

آموزش تولید محتوا سئو شده با روبات yoast v14.5

 

یک حرف در گوشی در مورد سئو کلاه خاکستری

یه تقلب برسونم، با توجه به اینکه این محتوا در مورد بهینه سازی محتوا با روبات یائوست هست. دقت کنید چقدر به حالت های مختلف اسم از روبات یائوست یا افزونه یئوست و حتی انگلیسیش yoast seo premium v17.5 میارم؟ حتی این هم برای کلاه خاکستری ای هست که موقع نوشتن این محتوا روی سرم گذاشتم. ذکر بیش از حد عبارت های کلیدی یا نام و حالت مختلفشون از حالت سئو سفید خارج می شه. اما چون قبل از شروع نوشتن حدس زدم متن طولانی ای بشه، این کلاه خاکستری به سمت سفید حرکت می کنه. این عکس بالایی رو هم گذاشتم، برای اینکه علاوه بر درک بهتر شما، بتونم چراغ بخش آلت تصویر یا متن جایگزین تصویر در یئوست را سبز کنم. عبارت کلیدی کانونی را داخل متن جایگزین این عکس گذاشتم و برای تکرار کلید واژه پانویس عکس را تکرار کردم.

 

بخش دوم: ارزش هر محتوا سئو شده

در مورد ارزش محتواهای تولید شده، چه در زمینه سئو و چه در زمینه پروژه های تولید محتوا به صورت مفصل در پست دیگری صحبت می کنم.

 

بخش سوم: کپی و پیست کردن موارد جابه جایی سئو

تیتر سنگینی شد. منظورم اینه اگر خواستین عبارت کلیدواژه کانونی را از عنوان محتوا یا تایتل محتوا بردارین، تایپش نکنین. کپی کنید. همین عبارتی که الان در کلیب بوردتون هست رو در چند جا باید قرار بدید:

۱- در هدر اول محتوا سئو شده؛ که هد یا تیتر ۲ گذاشتم در ویدئو و همین محتوا سئو شده

۲- در پاراگراف اول؛ در واقع حکم چکیده متن را هم دارد.

۳- در متن جایگزین تصاویر سایت؛ در واقع آلت تصاویر. موتور جستجو زمان و منابع کافی برای پردازش همه تصاویر سایت ها را ندارند. اگر ببینن متن جایگزین تصویر دارین، نفس راحتی می کشن که پردازش تصویر لازم نشده. این نفس راحت امتیاز مثبتی برای شما به همراه داره.

۴- همین عبارت را نگه دارین که باید در بخش کلید واژه کانونی هم بذارینش. بازم کار تموم نشده

۵- باید همین عبارت در نامک هم باشه(که به صورت پیش فرض خود وردپرس نامک رو از عنوان محتوا بر می داره و می سازه.)

۶- در توضیحات متا هم باید یک بار عبارت کلیدواژه کانونی قرار بگیره. یا خودش قرار می گیره با زبان خوش، یا مترادفشو که در پایین معرفی کردین قرار می دین.

کلیدواژه کانونی یا مترادف کلیدواژه کانونی

 

بخش چهارم: استفاده درست از فاصله و نیم فاصله

در دروس دانشگاهی، گزارشات و پایان نامه ها می گفتن نباید از اسپیس برای جدا کردن دو کلمه وابسته استفاده کنید. یعنی می شود رو باید ‌می‌شود بنویسیم. ولی خب در زمینه محتواهای تحت سایت، مرورگرا هم داخلی هستند و هم خارجی. ممکنه شما از نیم فاصله استفاده کنید، و یک نفر خارجی راهشو گم کنه و بیاد روی سایت سئو شده شما. اونموقع چی می شه؟ آبرو ریزی آقا. آبروریزی…

 

بخش پنجم: شمایل کلی کارهای سئو افزونه یائوست(yoast seo)

قبل از هر توضیحی یه عکس از کارها بگیرم ببینین:

نتایج خوب سئو یائوست، نتایج قابل بهبود و مشکلات سئو محتوا

نتایج خوب سئو یائوست، نتایج قابل بهبود و مشکلات سئو محتوا

 

شاید وقتی دارین محتوا رو می نویسین نتونید همه چراغ ها رو سبز نگه دارین. مخصوصا لینک سازی هارو. احتمالا لازم باشه یک بار محتوای نوشته شده رو بخونید و سئو کنید و مطمئن شید در حین نوشتن، اشتباه تایپی هم نداشته باشین. چون هنوز روبات یئوست به این هوش نرسیده که بتونه اشتباه تایپی ها و اشتباه املایی های فارسی رو تشخیص بده. اگر می تونست دیگه کاری نداشتیم. صدا می زدیم یئوست جان، بیا خودت یهو محتوا رو هم بنویس دیگه عزیزم. البته وقتی وارد هوش مصنوعی و یادگیری عمیق بشیم، یا بلاک چین، احتمال افتادن این اتفاق هم هست.

 

بخش ششم: لینکسازی در محتوا سئو شده

لینکسازی از مهم ترین ویژگی هایی هست که یک محتوا سئو شده می تونه سایت را ارتقا دهد. از اولین کارهایی که مدیر سئو سایت انجام می ده اینه که شبکه محتوایی تعریف کنه، و با لینکسازی داخلی کاری کنه تایم آن سایت(time on site) سایت بالا بره. تایم آن سایت یعنی زمانی که هر کاربر بعد از  ورود به سایت، روی سایت شما سپری می کنه. این عدد هر چی بالاتر بره یعنی کاربر از سایت رضایت دارد. و این رضایت مندی رو با بونوس ریت(bonus rate) نمایش می دیم. اینکه این موارد چی هستند رو در محتواهای مستقلی تعریف می کنم و بعدا لینکشو اینجا قرار می دم. این می شه شبکه محتوایی دکه طراح.

لینکسازی خیلی مهم هست، اما مقدار زیاد اون هم خوب نیست. به طور تقریبی در ویدئو گفتم اگر در لینکسازی افراط کنید متن به حالت تبلیغاتی وارد می شود. پیشنهاد دادم به ازای هر ۱۵۰ کلمه، یک لینک داخلی یا خارجی در محتوای سئو شده خودتون قرار بدین. در واقع لینکسازی عامل مشتریک بین سئو ساختاری و سئو خارجی هست.(seo on-page and seo off-page)

 

بخش هفتم: منظور از سایت تبلیغاتی

در داخل ویدئو آموزش تولید محتوا سئو شده با روبات yoast v17.5 چند جا گفتم متن تبلیغاتی. مثلا گفتم اگر تعداد لینک ها زیاد بشه متن به حالت تبلیغاتی وارد می شه. در واقع این عبارت شاید درست نباشه. چون متن رپورتاژ هم متن تبلیغاتی، اما مفید و خیلی پرسود هست. منظور من اینجا از متن تبلیغاتی متنی فاقد ارزش افزوده بود. یعنی کاربر که بخواد اون رو بخونه، نتونه زیاد باهاش ارتباط برقرار کنه و از انسجام کم محتوا ناراضی باشه. اخرش به این نتیجه برسه که چیزی بهش اضافه نشده…

 

بخش هشتم: عنوان محتوا سئو شده

طول عنوان محتوا در یائوست ورژن ۱۷.۵ به تعداد ۴ کلمه پیشنهاد شده. ولی خب خیلی سخته بخوایم دقیقا تعداد خاصی کلمه بذاریم عنوان سئو رو. مصلا برای همین پست من مجبور شدم ۸ کلمه بنویسم و یئوست جون داره یه چراغ نارنجی خوشگل بهم می ده.

طول عنوان محتوا سئو شده

ولی چاره چیه؟ نمی شه کوتاهش کرد. پیشنهاد دکه طراح به شما سئوکار عزیز انتخاب تعداد کلمات کلیدی به اندازه بین ۳ تا ۶ کلمه هست. کوتاه تر از ۳ کلمه اگر بذارین وارد دنیای رقابت سنگینی می شین. و اگر بیشتر از ۶ کلمه باشه همونطور که در ویدئو می تونین ببینین سه نقطه می خوره عنوانتون. اگر دیدین ناچارین بیشتر از ۷ کلمه هنوان بذارین، عبارت های کلیدی متنتونو اوایلش بذارین که مطمئن باشین نمایش داده می شه. و اگر اینقدر طولانی شد، شاید بهتره دیگه عنوان سایت یا دسته ررو در بخش عنوان سئو یئوست نذارین.

 

بخش نهم: عنوان سئو در یائوست

عنوان سئو در افزونه یئوست(yoast seo) زیر پیش نمایش عنوان قرار داره. در این بخش یک نوار داریم که اگر تعداد کلمات از حدی کمتر باشه، نارنجیه. و اگر بیشتر از حد مناسب باشه هم نارنجیه. پس یک بازه داریم که طول عنوان سئو وارد شده رو بین اون بازه وارد کنیم. تلاش می کنیم میانگین طول عبارت رو وارد کنیم. مثلا، اگر این نسخه از یائوست می گه ۴ تا ۸ کلمه باشه عنوان سئوتون، شما تلاش کنید ۶ کلمه عنوان سئو وارد کنید. چون این اعداد با اپدیت های بعدی ممکنه تغییر کنن.

 

عنوان سئو و متا دسکریپشن در یائوست سئو

عنوان سئو و متا دسکریپشن در یائوست سئو

 

بخش دهم: توضیحات متا یا متا دسکریپشن

متا دسکریپشن هم یک بخشی هست که شما می تونید توضیحات مختصری در مورد پستتون بنویسید. این بخش در صفحات سرچ گوگل، زیر عنوان سئو نمایش داده می شه. پس باید چکیده و جذاب باشه. برای متا دسکریپشن یائوست(yoast seo meta description) هم شما یک بازه دارین برای تعداد کاراکتری که وارد می کنین. یه چیزی بین ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر باید وارد کنین که به صورت میانگین ۱۴۰ کاراکتر مطلوب هست. اما چون این متن توضیحات هست و در متا تگ های سایت برای موتورهای جستجو نمایش داده می شه، تلاش کنید کمی بیشتر بنویسید. حتی کل ۱۵۶ کلمه رو. موتورهای جستجو هر قدری رو که بخوان ازش بر می دارن و نمایش می دن. به این صورت سایت شما هیچوقت کم نمیاره. چون ممکنه در اپدیت های بعدی گوگل بیاد تعداد کاراکتر های بیشتری رو برای متا دسکریپشن در نظر بگیره…

 

بخش یازدهم: چگالی کلید واژه

کلیدواژه یا مترادف اون بهتره در کل متن پخش بشه. یعنی به طور حدودی هر بخش یا عنوان یک بار کلیدواژه، یا عنوان مترادف کلید واژه را داشته باشد. اینکه چجوری مترادف کلیدواژه رو انتخاب کنید هم می تونه جالب باشه. یه سری عبارت ها هستن مثل آینه که به دو صورت آینه و آیینه نوشته می شن. شما می تونید یکیشو کلیدواژه و یکیشو مترادف کلیدواژه در یائوست تعریف کنید.

یا مشابه کاری که در ویدئو انجام دادم، مترادف کلیدواژه رو اومدم ترجمه فارسی کلیدواژه ام گذاشتم. چون همه جا از عبارت انگلیسی استفاده نمی کنیم. و استفاده زیادش چشم مخاطب رو خسته می کنه.

اگر هم دیدین متن چند کلید واژه داره، افزونه یائوست این امکان رو بهتون می ده که چند عبارت رو ثبت کنید. برای عبارت های دومی به بعد لازمه ۵ تا چراغ رو سبز کنین. دیگه ۱۶ چراغ سئو یائوست نخواهد بود.

 

بخش دوازدهم: طول مناسب محتوا از نظر یائوست

افزونه یائوست سئو(yoast seo) بخش سئو محتواها رو بر اساس تعداد کلماتش تحلیل می کنه. اگر تعداد کلمات محتوا زیر ۲۵۰ کلمه باشه یک چراغ قرمز درشت خواهید داشت. البته اندازه ها یکی، ولی ارزششون متفاوت هست. اگر ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه باشه چراغ طول محتوا براتون نارنجی خواهد بود. و اگر بیشتر از ۳۰۰ کلمه باشه چراغ سبز خواهید داشت. خوانایی یائوست بیشتر به تعداد جملات و نوع نگارششون کار داره و نکته هایی رو می گیره. که از نسخه یائوست ۱۶(yoast seo v16) به بعد فارسی رو هم قوی تر پشتیبانی می کنه.

 

بخش سیزدهم: نیم اسپیس برای سئو خوب هست یا بد؟

در ورژن های قبلی روبات یائوست نیم اسپیس ها رو تشخیص نمی داد. اما در این ورژن اخر، ۱۷.۵ چند مورد دیدم که درست تشخیص داده. به صورت کلی، نیم اسپیس فقط در فارسی و عربی معنی پیدا می کنه. زبان هایی که از حروف فارسی استفاده می کنن. وگرنه در انگلیسی همه حروف مستقل از هم هستن و حالت چسبنده و  مثلا هـ دو چشم یا ـه آخر چسبان ندارن! نگارششون به یک حالت هست. برای همین نیم اسپیس می تونه خوانایی متن رو خیلی ضعیف کنه در انگلیسی. اینکه گوگل خیلی باهوشه و می تونه نیم فاصله رو تشخیص بده باعث می شه ما امتیاز منفی ای در سئو برای استفاده از اون نگیریم. ولی استفاده کردن از اون شاید زیاد مثبت هم نباشه. چون کسانی که خارج کشور هستن و چارست مرورگرشون چیزی جز utf8 باشه، بخشایی که نیم اسپیس گذاشتین رو به صورت مربعی می بینن و گیج می شن. البته سوال اینجاست کسی که خارجیه برای چی باید بیاد فارسی بخونه؟ چون سایت دو زبانه باشه در بخش انگلیسی خود نویسنده از نیم اسپیس استفاده نمی کنه. اما خب این سوالی بود که بارها برای خودم پیش اومد که نیم اسپیس تاثیر مثبت در سئو داره یا منفی؟ که تقریبا به این نتیجه رسیدم که نه مثبت هست و نه منفی! خنثی هست.

 

بخش چهاردهم: چراغ های سئو روبات یائوست

سه مورد که از اول در خوانایی سئپ یائوست کنترل می شد

روبات یائوست(yoast seo) برای بخش سئو ۱۶ چراغ داره. که عکس و توضیحاتشو در بخش پنجم دادم. اما برای خوانایی ۶ چراغ داره که جالبه در موردشون بیشتر بدونیم:

الف- طول جملاتتون بیشتر از ۲۰ کلمه نباشه. سبز بودن این مورد خوانایی رو خیلی زیاد می کنه. چون به خاطر اینستاگرام و باقی شبکه هایی که عکس یا فیلم مجور هستن، مخاطبا حوصله خوندن متن طولانی یا سنگین رو ندارن. اگر کمتر از ۲۰ درصد جملاتتون بالای ۲۰ کلمه باشن، چراغتون سبز خواهد بود. اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد جملات سئو شده کمتر از ۲۰ کلمه باشن، چراغ نارنجی می شه. و اگر سئو فرندلی نباشه متن و بیشتر از ۳۰ درصد اون از ۲۰ کلمه بیشتر باشه، قرمز می شین.

ب- طول پاراگراف ها بیشتر از ۱۵۰ کلمه نباشه. چون اگر بیشتر باشه کاربر به انتهای اون برسه اوایلشو فراموش کرده. باز هم به لطف شبکه های اجتماعی که سئو تصاویر قوی تری دارن.

پ- طول هر زیرمجموعه بیشتر از ۳۰۰ کلمه نباشه. زیرمجموعه منظور هر هدر، یا تیتر هست که از h1 تا h6 استفاده کردین براش. پس از بخش ب و پ نتیجه می گیریم هر بخش یا تایتلی که می زنین می تونه دو تا پاراگراف ۱۵۰ کلمه ای باشه. یا سه تا پاراگراف ۱۰۰ کلمه ای و…

 

اما مواردی که در yoast seo v16 به بعد اضافه شده

در این ورژن های اخر یئوست خیلی با فارسی ارتباط بهتری برقرار کرده. سه تا مورد به کنترلر هاش اضافه کرده که می تونه خیلی مفید باشه:

ت- انتقال کلمات: منظور انسجام متن هست. وقتی که ما در متنمون جمله رو با نقطه تموم می کنیم، در جمله بعدی اگر از ‘و’, ‘از’, ‘اما’, ‘چون’, ‘تا’ و غیره استفاده کنیم باعث می شه کاربر از جمله اول به جمله دوم انتقال پیدا کنه! منظور اینه معانی جملات با کمک جمله بعدیشون راحت تر درک می شن.

ث-  جملات متوالی: یائوست علاوه بر انتقال کلمات، کنترل می کنه تا مطمئن شه شما در نگارش محتوای سئو شده خودتون از ترکیب کلمات متوعی استفاده کرده باشین. از شروع های تکراری و خسته کننده بپرهیزید و به طور مثال همه جملاتتون رو با عبارت های مثل “گفته می شود که…” شروع نکنید.

ج- جملات مجهول. این بخش که اضافه شده از همه بیشتر وقتتون رو می گیره. گاهی با عوض کردن فعل و زمان فعل مشکل حل می شه، گاهی باید کل جمله بازنویسی بشه و با لهن دیگه گفته بشه. این مورد پست هایی که کپی می شن رو نسبت به اونایی که نوشته می شن متمایز می کنه. یعنی محتوای کپی شده رو از یونیک جدا می کنه. چون در گذشته، مهر سال ۱۴۰۰ به عقب، این کنترلر در یائوست نبود. اکثر متنا که کپی بودن الان امتیاز منفی می گیرن و سایتی که ویراستار و نویسنده خوب داشته باشه الان می تونه شتاب حرکتش رو به بالا رو بیشتر کنه.

 

پایان!

بیاید در اوج تموم کنم متن رو. خب. امیدوارم این ویدئو و متن به اندازه ای که دوست دارم براتون مفید واقع شده باشه…

یا علی مددی

نوشته شده توسط L.payam عضوی از گروه دکه طراح

 

 

ما را به دوستانتان در شبکه های اجتماعی معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست
طراحی